ESCAPE ARTISTS: “Iron Curtain Effigies”

 

DNA’et for at lave et coveralbum er på plads for postpunk- og darkwave veteranerne Escape Artists. Fra start til midten af firserne var trioen med til at sætte deres aftryk på den danske undergrundsscene som support for Sods og Gangway, og et par mindeværdige liveoptrædener blandt andet i Saltlageret. Essensen af bandet kulminerede på opsamlingspladen Somewhere Outside fra 1983 og året efter med 7-tommer vinyl singlen Howl/My World. Herefter gik Escape Artist på stand-by.

 

Nu er Escape Artists klar med deres tredje ordinære udspil siden comebacket i 2010 med 10-tommer vinylen Ashes & Debris. Iron Curtain Effigies er bandets hyldest til nogen af deres egne helte. Titlen er en bevidst påmindelse om koldkrigstraumet, hvor flere af numrene blev til i. På fem covernumre får trioen vist, at man ikke nødvendigvis behøver læne sig op af originalerne. Sammen med René Cambony (Lars H.U.G., TV2, Hotel Hunger) der har mixet, viser gruppen, at rusten er blevet godt og grundigt banket af siden genkomsten.

 

 

På den subtile åbner ”Kebabträume” af de elektroniske elektropunkere DAF, spiller bandet med et smittende rytmisk swung, som får nummeret til at åbne sig med et næsten popagtig elegance. På David Bowies ”Repetition” er bandets trommeslager Benny Woitowitz smidt bag mikrofonen som forsanger for første gang i gruppens historie. Med sin dybe croonervokal og et faretruende rytmisk bagtæppe får Escape Artists givet nummeret deres helt eget aftryk.

 

Det mest overraskende valg falder på den følsomme poet Nick Drakes ”Free Ride”, ikke et nummer som man havde set komme. Men igen gør Escape Artists nummeret til deres eget i en følsom indpakning, hvor sanger Torben Johansens sensitive vokal klæder nummeret smukt og vedmodigt. Selvfølgelig er Joy Division også repræsenteret på sætlisten. ”These Days” ligger lige til højrebenet for de danske postpunk veteraner, hvor Søren Laugesens nænsomme og direkte vokal smyger sig ind over de stikkende guitar licks og den genkendelige signaturbas. Der rundes af med Nine Inch Nails ”Sin”, hvor gruppens energi bliver stillet til fuld skue, hårdt og

lige på.

 

Med Iron Curtain Effigies trækker Escape Artists en ny front op. Ikke en koldkrigs, men en reminder om, at nogle numre fra dengang stadig er holdbare. I den nye indpakning viser trioen tilmed at modne mænd sagtens kan spille postpunk uden en egentlig udløbsdato.

 

- Finn P. Madsen (Gaffa)